Vitaminas D - kaip juo papildyti organizmą?

2019-10-15

Vitaminas D - kaip juo papildyti organizmą?

Mūsų organizmui įvairiais gyvenimo tarpsniais trūksta tam tikrų vitaminų, mineralinių medžiagų. Todėl visada pravartu pasidaryti tyrimą ir sužinoti, ko Jūsų organizmui trūksta. O tuomet jau imtis priemonių papildyti organizmą būtent trūkstamais elementais. 

Lietuvos gyventojams dažniausiai nustatomas Vitamino D trūkumas. Tai vienas svarbiausių vitaminų mūsų organizmui. Todėl jo atsargomis ypatingai patariama pasirūpinti prasidėjus rudeniui. Kad trūksta šio vitamino, pastebėti sunku. Paruošėme Jums informaciją apie tai, kaip papildyti vitamino D atsargas, kokie simptomai pasireiškia jei jo trūksta. 

Vitaminas D - kas tai? 

Vitaminas D yra vienas iš svarbiausių vitaminų, kurio pakankamu kiekiu organizme ypatingai reikia susirūpinti pasibaigus vasarai. 

Pats vitaminas D yra toks vitaminas, kuris tirpsta riebaluose. Daugiausiai jo organizmas pagamina odoje, tačiau dalį gauname ir su maistu ar maisto papildais. Vasarą šio vitamino mūsų odoje pasigamina daugiausiai. Kadangi pagrindinis šaltinis, kuris veikia vitamino D gamybą - saulės spinduliai. Būtent šiuo būdu organizmas gauna 9/10 viso reikiamos normos. Su maistu gauname tik 1/10 reikiamos normos. 

Vitaminas D susideda iš dviejų atskirų vitaminų - vitamino D2 ir vitamino D3. Dar kitaip jie vadinami ergocalciferoliu ir cholekalciferoliu. Šiuos abu vitaminus mūsų organizmas pasisavina iš augalinės ir gyvulinės kilmės produktų. Patekus į organizmą toliau už vitamino D sintezę atsako kepenys ir inkstai. Vitaminas D kaupiasi mūsų kūno riebaliniuose audiniuose. Mūsų organizmui svarbiausias yra vitaminas D3. Jo trūkumas organizmui daro didesnę įtaką nei vitamino D2 trūkumas. 

Dalinamės video, kuriame įdomiai pasakojama kas yra vitaminas D, kur jo gauti ir kuo jis svarbus mūsų organizmui. 

Vitamino D trūkumas 

Vitaminas D mūsų organizme atsakingas už daug funkcijų. Todėl jo trūkumas gali labai skaudžiai atsiliepti, jei laiku to nepastebėsite. Žinoma, kol trūksta nedidelio kiekio, ypatingų simptomų nepastebėsite. Galite jausti bendrą nuovargį, dažniau sirgti virusinėmis ir infekcinėmis ligomis, galite prasčiau jaustis, dings nuotaika, skaudės raumenis ar kaulus. 

Atlikti ne vieni tyrimai, kurie rodo, kad tie, kurie nevartoja papildomai vitamino D, tikrai turi jo trūkumą. Ypatingai tai liečia suaugusius, kadangi vaikams šis vitaminas rekomenduojamas profilaktiškai. 

Kodėl vitaminas D svarbus organizmui? 

Vitaminas D mūsų organizme vaidina tikrai svarbų vaidmenį. Jis atsakingas už daugybę organizmo funkcijų. 

Kalcio ir fosforo pasisavinimas. Vitaminas D atsakingas už kalcio ir fosforo pakankamą kiekį organizme. Jis padeda geriau įsisavinti kalcį bei fosforą žarnyne, taip pat kraujyje padeda palaikyti normalų kalcio kiekį. Vitaminas D padeda formuoti mažų vaikų ir kūdikių kaulams bei dantims. Šis vitaminas atsakingas už normalų jų vystymąsi. 

Kaulų būklė. Vitaminas D pagerina mineralų ir kaulų apykaitą. Jei vitamino D organizme pakankamai, reiškia, kad turite mažesnę tikimybę, kad traumos, griuvimo atveju Jums lūš kaulai. Taip yra todėl, kad esant pakankamam vitamino D kiekiui kraujyje, mineralų tankis kauluose taip pat daug didesnis. 

Raumenų vystymasis. Skauda raumenis - tai taip pat gali būti susiję su vitamino D trūkumu. Vitaminas D yra atsakingas ir už normalią raumenų funkciją. Vitaminas D atsakingas ir už testosterono gamybą. O jis yra būtinas raumenims vystytis. 

Imunitetas. Vitamino D trūkumas kartais įtakoja širdies ir kraujagyslių ligų atsiradimą. Taip pat jo trūkumas gali iššaukti tokias ligas, kaip cukrinis diabetas, inkstų ligos, arterinė hipertenzija. Vitaminas D svarbus net 36 skirtingiems žmogaus audiniams ir organams. Pagrindiniai - širdis, smegenys, plaučiai, skrandis, žarnynas, oda, inkstai. Jei organizmui nuolat trūksta vitamino D, tai gali išprovokuoti net ir navikų atsiradimą. Galima susirgti storosios žarnos, kiaušidžių ar prostatos vėžiu. Jo trūkumas gali įtakoti net ir alerginius susirgimus. Taip pat esant vitamino D trūkumui didesnė tikimybė susirgti išsetine skleroze ar bronchine astma. Juk vitaminas D padeda palaikyti normalų imuninės sistemos darbą. Taip sumažindamas įvairių susirgimų tikimybę. 

Nervinė sistema. Vitaminas D įtakoja ir mūsų nervinės sistemos darbą. Jo trūkumas gali sukelti didesnį nervingumą, nuotaikų kaitą, kartais tai gali virsti netgi depresija. 

Žinoma, visi susirgimai tikrai neatsiranda iš karto. Organizmas silpsta labai iš lėto. Todėl tokiomis ligomis dėl vitamino D trūkumo galite susirgti net ir po dešimties metų. 

Beje, įdomus pastebėjimas, kad vitamino D daug trūksta net ir tiems, kurie nuolat gyvena saulėje. Klausimas - kodėl? Taip yra todėl, kad žmonės įvairiais būdais bando apsisaugoti nuo saulės, tepa kremus su didele SPF apsauga. Visa tai neleidžia patekti pakankamai UV spindulių į organizmą. Taip suprastėja vitamino D gamyba. 

Vitamino D perteklius

Nors dažniausiai kalbama apie vitamino D trūkumą, tačiau pasitaiko ir jo perdovazimo atveju. Tai nutinka tuomet, kai papildai vartojami nuolat, nedaromi tyrimai stebėti vitamino normai. Iš saulės gaunamo vitamino D per daug niekada nebus. Tačiau su papildais reikia elgtis atsargiai. Norėdami padaryti sau paslaugą, galite susilaukti rimtų pasekmių. Perdozavus vitamino D pirmiausiai organizme padidėja kalcio kiekis. O tai nėra gerai. Per didelis kalcio kiekis neigiamai veikia plaučius, kraujagysles, inkstus. Jus gali dažniau troškinti, pykinti, skaudėti pilvą, suprastėja apetitas, gali imti kristi svoris. 

Vitamino D tyrimas 

Turbūt didžiajai daugumai vitamino D daugiau ar mažiau trūksta. Tačiau, kad sužinoti tiksliai, reikalingas specialus vitamino D lygio tyrimas. Juo nustatoma kiek vitamino yra organizme. Tuomet medikai galės paskirti tinkamą dozę vitamino D, jei jis reikalingas. Dažniausiai rekomenduojama vitaminą D vartoti ištisą mėnesį be pertraukų. Po to vėl pakartoti tyrimą ir sužinoti ar vitamino norma organizme stabilizavosi. Taip pat specialistai nerekomenduoja rinktis iš karto didelės dozės šio vitamino. Geriau jo gauti po truputį. Taip jis geriau įsisavinamas. 

Žinoma, vitamino D tyrimas svarbus ir dėl to, kad išsiaiškintumėte ar organizme jo ne per daug. 

Tam, kad vitamino D tyrimas būtų tikslus, geriausia jo nevartoti bent dvi savaites iki tyrimo dienos. Normalia norma organizme yra laikoma 30 - 50 ng/ml. 

Kur yra vitamino D? 

Kaip jau minėjome, daugiausiai vitamino D mes gauname iš ultravioletinių saulės spindulių. Tam, kad gautumėte pakankamai vitamino D užtenka saulėje pabūti iki pusvalandžio. Per tą laiką Jūsų organizmas gaus tokį saulės spindulių kiekį, kuris prilygs su papildais gautus 10 000 – 25 000 TV vitamino D. Apsauginiai kremai su SPF apsauga sumažina vitamino D pasisavinimą iš saulės mažiausiai 50 %. Kiek pasigamins vitamino D priklauso ir nuo žmogaus amžiaus. Jaunesniems jis pasigamina daug greičiau. 

Su saule gauti pakankamą vitamino D kiekį galima per kelias dienas. Tačiau vitaminas D turi tokią savybę - ilgai neužsilaiko organizme. Tad jau po poros savaičių jo atsargas vėl reikėtų papildyti. 

Vitaminas D maisto produktuose

Kad ir kaip norėtųsi, tačiau vitamino D maisto produktuose randama retai. Tik keletas produktų jo turi tiek, kad organizmas bent dalį galėtų pasisavinti. Daugiausiai vitamino D randama riebioje žuvyje - lašiša, silkė, skumbrė, tunas, sardinės. Taip pat vitamino D yra ir kiaušinio trynyje, svieste, sūryje. Labai daug vitamino D randama menkių kepenyse. Iš šių produktų gaunamas vitaminas D3. Vitaminas D2 randamas augalinės kilmės produktuose  - alyvuogių ar saulėgrąžų aliejuje, grybuose, avižose, tamsiai žalios spalvos daržovėse. Vitaminas D organizme kaupiasi negausiai, todėl jo atsargos gana greitai baigiasi. Deja, tačiau su maistu gauti pakankamai šio vitamino neįmanoma. Reikėtų suvalgyti milžiniškus kiekius išvardintų maisto produktų, kad priartėti prie reikiamos paros normos. 

Vitaminas D iš maisto papildų 

Esant vitamino D trūkumui dažniausiai paskiriami maisto papildai. Ypatingai rekomenduojama papildus vartoti šaltuoju metų laiku. Vitaminas D gali būti vartojamas kapsulėmis, lašiukais ar tabletėmis. Tačiau nerekomenduojama patiems imtis savigydos. Vitaminą D vartoti reikia tiksliai pagal gydytojo nurodymus. Taip būsite garantuoti, kad nepadauginsite šio vitamino. 

Tačiau kai kurie specialistai mano, kad papildai daug mažiau efektyvūs nei natūraliai pasisavinamas vitaminas D. 

Vitaminas D - kaina

Vitamino D kaina nėra labai didelė. Lašiukų kainos diapazonas pakankamai platus. Už vienos firmos vitamino D lašiukus galite sumokėti tik 3 Eur, o kitos net ir 17 Eur.. Perkant kapsules, jų kaina gali siekti apie 10 Eur. Svarbu atkreipti kiek TV turi dozėje vienas ar kitas papildas.

Soliariumai ir vitaminas D

Turbūt daugeliui aktualus klausimas - ar lankantis soliariume įmanoma gauti reikalingų UV spindulių, kurie paskatins organizme vitamino D gamybą? Viskas priklauso nuo soliariumo lempų ir kokius UV spindulius jis skleidžia. Tam, kad gamintųsi vitaminas D soliariumas turėtų skleisti UVB spindulius. Jei soliariumo lempos skleidžia UVA spindulius, vitamino D atsargų papildyti tikrai nesitikėkite. 

Tačiau soliariumų studijos vis labiau atsižvelgia ne tik į įdegio skatinimą, bet ir į saugumą bei tinkamų UV lempų parinkimą. Tad tikrai daug kur rasite soliariumą, kuriame lempos skleidžia UVB spindulius. Beje, apie tai, kad soliariume gaunami UV spinduliai padeda paskatinti vitamino D gamybą kalba Švedijos bei Kanados mokslininkai. Jie atliko ne vieną tyrimą ir įrodė, kad deginimasis soliariume skatina ir vitamino D gamybą. Žinoma, reikėtų nepamiršti, kad per dažnai šiuo malonumu lepintis taip pat nerekomenduojama. Viskas reikalingas saikas. 

Pabaigai norėtume Jus paskatinti pasidaryti vitamino D tyrimą jaučiant bet kokius simptomus, kad Jums gali trūkti vitamino D. Jei vitamino D norma bus normali, galėsite tiesiog pasidžiaugti, kad esate vienas iš tų laimingųjų, kuriems nėra trūkumo ar pertekliaus. Na, o radę progą lėkite pasišildyti saulėje be jokios apsaugos. 

 

Atgal

APIE PASIUTUS LAPĖ RAŠO: