Vitaminas D - kaip juo papildyti organizmą?

2020-02-17

Vitaminas D - kaip juo papildyti organizmą?

Mūsų organizmui įvairiais gyvenimo tarpsniais trūksta tam tikrų vitaminų, mineralinių medžiagų. Todėl visada pravartu pasidaryti tyrimą ir sužinoti, ko Jūsų organizmui trūksta. O tuomet jau imtis priemonių papildyti organizmą būtent tais trūkstamais elementais. Svarbu nevartoti vitaminų ir kitų mikroelementų, jei nežinote, ar jų organizmui trūksta. Kartais vitaminų perteklius gali sukelti nemažesnes problemas nei trūkumas.  

Lietuvos gyventojams dažniausiai nustatomas Vitamino D trūkumas. Tai yra vienas svarbiausių vitaminų mūsų organizmui. Todėl jo atsargomis ypatingai patariama pasirūpinti prasidėjus rudeniui bei žiemos sezonu, kada mūsų šalyje trūksta saulės. Vitamino D trūkumą pastebėti ir pačiam nustatyti sunku. Paruošėme Jums informaciją apie tai, kaip papildyti vitamino D atsargas, kokie simptomai pasireiškia kai jo trūksta ar yra per daug, kiek vartoti vaikams, suaugusiems.  

Šiame straipsnyje skaitykite:  

 

  • Vitaminas D - kas tai? 
  • Kodėl vitaminas D svarbus organizmui?  
  • Vitamino D trūkumas 
  • Vitamino D perteklius 
  • Vitamino D tyrimas  
  • Kur yra vitamino D? 
  • Vitaminas D maisto produktuose 
  • Vitaminas D iš maisto papildų
  • Soliarumai ir Vitaminas D 

 

Vitaminas D - kas tai? 

Vitaminas D yra vienas iš svarbiausių vitaminų, kurio pakankamu kiekiu organizme ypatingai reikia susirūpinti pasibaigus vasarai. Vitaminas D turi ir kitą pavadinimą - kalciferolis. 

Pats vitaminas D yra toks vitaminas, kuris tirpsta riebaluose. Daugiausiai jo organizmas pagamina odoje, tačiau dalį gauname ir su maistu ar maisto papildais. Vasarą šio vitamino mūsų odoje pasigamina daugiausiai. Kadangi pagrindinis šaltinis, kuris veikia vitamino D gamybą - saulės spinduliai. Būtent šiuo būdu organizmas gauna 9/10 viso reikiamos normos. Su maistu gauname tik 1/10 reikiamos normos.  

Vitaminas D susideda iš dviejų atskirų vitaminų - vitamino D2 ir vitamino D3. Dar kitaip jie vadinami ergocalciferoliu ir cholekalciferoliu. Šiuos abu vitaminus mūsų organizmas pasisavina iš augalinės ir gyvulinės kilmės produktų. Patekus į organizmą toliau už vitamino D sintezę atsako kepenys ir inkstai. Vitaminas D kaupiasi mūsų kūno riebaliniuose audiniuose. Mūsų organizmui svarbiausias yra vitaminas D3. Jo trūkumas organizmui daro didesnę įtaką nei vitamino D2 trūkumas. Beje, iš organizmo vitaminas D pasišalina negreitai. Kiek greičiau pasišalina vitaminas D3.  

Vitaminas D3, kurio mūsų organizme trūksta dažniau, atrastas 1930 m. Tuo metu šis vitaminas atrastas, kaip visiškai atskiras vitaminas. Buvo atlikti moksliniai tyrinėjimai, kurių metu nustatyta, kad trūkstant saulės ima minkštėti kaulai, atsiranda jų deformacija. Mokslininkai patvirtino, kad šių simptomų galima išvengti dažniau būnant saulėje. Saulė UV spinduliai stimuliuoja organizme vitamino D3 gamybą.  

Dalinamės video, kuriame įdomiai pasakojama kas yra vitaminas D, kur jo gauti ir kuo jis svarbus mūsų organizmui. 

KODĖL VITAMINAS D SVARBUS ORGANIZMUI?  

Vitaminas D mūsų organizme vaidina tikrai svarbų vaidmenį. Jis atsakingas už daugybę organizmo funkcijų. Vitamino D nauda organizmui nenuginčijama. Vitaminas D vaikams, suaugusiems ar kūdikiams yra būtinas. Jis padeda organizmui atlikti daug gyvybiškai svarbių funkcijų, palaiko gerą įvairių organų veiklą.  

Kalcio ir fosforo pasisavinimas. Vitaminas D atsakingas už kalcio ir fosforo pakankamą kiekį organizme. Jis padeda geriau įsisavinti kalcį bei fosforą žarnyne, taip pat kraujyje padeda palaikyti normalų kalcio kiekį. Vitaminas D padeda formuoti mažų vaikų ir kūdikių kaulams bei dantims. Šis vitaminas atsakingas už normalų jų vystymąsi.  

Kaulų būklė. Vitaminas D pagerina mineralų ir kaulų apykaitą. Jei vitamino D organizme pakankamai, reiškia, kad turite mažesnę tikimybę, kad traumos, griuvimo atveju Jums lūš kaulai. Taip yra todėl, kad esant pakankamam vitamino D kiekiui kraujyje, mineralų tankis kauluose taip pat daug didesnis. Vitaminas D svarbus kūdikiams, ypatingai pirmaisiais jų metais, kol kaulai dar vystosi. Todėl svarbu užtikrinti, kad jo kiekis organizme būtų pakankamas. Vitaminas D užkerta kelią rachito vystymuisi (kaulų suminkštėjimas ir deformacija). Vitaminas D padeda užkirsti kelią ir tokioms kaulų ligoms, kaip osteoporozė.  

Raumenų vystymasis. Skauda raumenis - tai taip pat gali būti susiję su vitamino D trūkumu. Vitaminas D yra atsakingas ir už normalią raumenų funkciją. Vitaminas D atsakingas ir už testosterono gamybą. O jis yra būtinas raumenims vystytis.  

Imunitetas. Vitamino D trūkumas kartais įtakoja širdies ir kraujagyslių ligų atsiradimą. Taip pat jo trūkumas gali iššaukti tokias ligas, kaip cukrinis diabetas, inkstų ligos, arterinė hipertenzija. Vitaminas D svarbus net 36 skirtingiems žmogaus audiniams ir organams. Pagrindiniai - širdis, smegenys, plaučiai, skrandis, žarnynas, oda, inkstai. Jei organizmui nuolat trūksta vitamino D, tai gali išprovokuoti net ir navikų atsiradimą. Galima susirgti storosios žarnos, kiaušidžių ar prostatos vėžiu. Jo trūkumas gali įtakoti net ir alerginius susirgimus. Taip pat esant vitamino D trūkumui didesnė tikimybė susirgti išsetine skleroze ar bronchine astma. Juk vitaminas D padeda palaikyti normalų imuninės sistemos darbą. Taip sumažindamas įvairių susirgimų tikimybę.  

Nervinė sistema. Vitaminas D įtakoja ir mūsų nervinės sistemos darbą. Jo trūkumas gali sukelti didesnį nervingumą, nuotaikų kaitą, kartais tai gali virsti netgi depresija. Vartojant pakankamai vitamino D galima sumažinti depresijos požymius.  

Mažesnė vėžio rizika. Reikiamas vitamino D kiekis daugiau nei 50 % sumažina vėžinių susirgimų tikimybę. 

Žinoma, visi susirgimai tikrai neatsiranda iš karto. Organizmas silpsta labai iš lėto. Todėl tokiomis ligomis dėl vitamino D trūkumo galite susirgti net ir po dešimties metų.  

Beje, įdomus pastebėjimas, kad vitamino D daug trūksta net ir tiems, kurie nuolat gyvena saulėje. Klausimas - kodėl? Taip yra todėl, kad žmonės įvairiais būdais bando apsisaugoti nuo saulės, tepa kremus su didele SPF apsauga. Visa tai neleidžia patekti pakankamai UV spindulių į organizmą. Taip suprastėja vitamino D gamyba. 

VITAMINO D TRŪKUMAS  

Vitamino D nauda mūsų organizmui milžiniška. Jis lemia tai, kad visos mūsų organizmo sistemos veiktų optimaliai. Todėl vitamino D trūkumas ilgainiui pasireiškia pačiais įvairiausiais sveikatos sutrikimais. Kartais nežinodami, kad organizme trūksta vitamino D mes užslopiname atsiradusius simptomus. Deja, tai gali išprovokuoti dar didesnius sveikatos negalavimus ateityje.  

Su vitamino D trūkumu susiduria daugiau nei 50 % pasaulio žmonių. Jautriausios žmonių grupės - senyvo amžiaus žmonės, maži vaikai, kūdikiai, taip pat žmonės, kurie dažnai serga įvairiomis ligomis ir turi silpnesnį imunitetą.  

Tai, kad trūksta vitamino D parodo tam tikri simptomai. 

Dažnas sergamumas. Kai organizme atsiranda vitamino D trūkumas susilpnėja imuninė sistema. Štai tuomet organizmas tampa neatsparus įvairiems virusams ir bakterijoms. Kai trūksta vitamino D dažniau kartojasi peršalimo ligos, gripas ar kitos virusinės infekcijos.  

Nuovargio jausmas. Jei jaučiate, kad nuolat trūksta energijos, norisi tik gulėti, ištisai jaučiatės pervargę, esate prastos nuotaikos - tai gali būti taip pat vitamino D trūkumo požymis. Tokia savijauta gali varginti net ir esant nedideliam vitamino D trūkumui.  

Nervingumas, prasta nuotaika, depresijos požymiai. Esant vitamino D trūkumui susilpnėja ir nervinė sistema. Ypatingai tai pasireiškia vyresnio amžiaus žmonėms. Organizme atstačius vitamino D optimalų kiekį sušvelnėja netgi depresijos požymiai.  

Ilgai nesugyjančios žaizdos. Žmonėms, kuriems trūksta pasireiškia ir organizmo prastesnė kova su įvairiomis infekcijomis bei uždegiminiais organizmo procesais. Taip pat prasčiau gyja žaizdos.  

Plaukų slinkimas. Kai trūksta vitamino D gali gausiai slinkti plaukai. Šis požymis dažniau pasireiškia moterims.  

Skausmas. Žmonės, kuriems nuolat skauda nugarą, raumenis, taip pat turėtų pasitikrinti, ar netrūksta vitamino D. Kai organizmui pakanka vitamino D, pagerėja ir kalcio įsisavinimas.  

Žmonėms, kuriems trūksta vitamino D sulėtėja medžiagų apykaita, kaulai pasidaro trapesni, turi padidintą riziką susirgti širdies ligomis, diabetu, autoimuninėmis ligomis, vėžiu. Žinoma, tai nereiškia, kad šios ligos atsiranda vien dėl vitamino D trūkumo. Tačiau atlikti tyrimai rodo, kad tokiems žmonėms buvo nustatytas vitamino D trūkumas. Atlikti ne vieni tyrimai, kurie rodo, kad tie, kurie nevartoja papildomai vitamino D, tikrai turi jo trūkumą. Ypatingai tai liečia suaugusius, kadangi vaikams šis vitaminas rekomenduojamas profilaktiškai.  

VITAMINO D PERTEKLIUS 

Nors dažniausiai kalbama apie vitamino D trūkumą, tačiau pasitaiko ir vitamino D perdozavimas. Tai nutinka tuomet, kai papildai vartojami nuolat, nedaromi tyrimai stebėti vitamino D normai. Iš saulės gaunamo vitamino D per daug niekada nebus. Tačiau su papildais reikia elgtis atsargiai. Norėdami padaryti sau paslaugą, galite susilaukti rimtų pasekmių. Vitamino D perdozavimas kartais sukelia panašius požymius, kaip ir jo trūkumas. Tačiau jei vartojate vitaminą D ir jaučiate, būtinai sekite ir savo savijautą. Tai svarbu tiek suaugusiems, tiek vaikams.  

Vitaminas D kūdikiams dažniausiai rekomenduojamas nuo kelių mėnesių. Tačiau net ir kūdikiams reikėtų duoti jo saikingai ir išsitirti ar jis tikrai reikalingas. Jei kūdikiui pasireiškia dažnas dirglumas, suprastėja miegas, dingsta apetitas, vaikutis nori nuolat gerti, jį pykina, pastebėjote, kad prastai auga svoris, ėmė per dažnai šlapintis ar imti viduriuoti, tapo vangesnis, žinokite, kad tai gali būti rimtas signalas, kad organizme per daug vitamino D. Tokiu atveju būtinai kreipkitės į gydytoją ir atlikite reikiamus tyrimus. Kaip elgtis toliau taip pat rekomenduos vaikučio gydytojas.  

Vitaminas D suaugusiems taip pat kartais perdozuojamas. Perdozavus šio vitamino suaugusiems žmonėms taip pat atsiranda troškulys, dažnai šlapinamasi, jaučiamas raumenų silpnumas, taip pat gali sukilti spaudimas, padidėti cholesterolio kiekis kraujyje. Pajutus šiuos simptomus rekomenduojama pasidaryti tyrimą ir išsiaiškinti ar neperdozavote vitamino D.  

VITAMINO D TYRIMAS  

Turbūt didžiajai daugumai vitamino D daugiau ar mažiau trūksta. Tačiau, kad sužinoti tiksliai, reikalingas specialus vitamino D lygio tyrimas. Juo nustatoma kiek vitamino yra organizme. Tuomet medikai galės paskirti tinkamą dozę vitamino D, jei jis reikalingas. Dažniausiai rekomenduojama vitaminą D vartoti ištisą mėnesį be pertraukų. Po to vėl pakartoti tyrimą ir sužinoti ar vitamino norma organizme stabilizavosi. Taip pat specialistai nerekomenduoja rinktis iš karto didelės dozės šio vitamino. Geriau jo gauti po truputį. Taip jis geriau įsisavinamas.  

Žinoma, vitamino D tyrimas svarbus ir dėl to, kad išsiaiškintumėte ar organizme jo ne per daug.  

Tam, kad vitamino D tyrimas būtų tikslus, geriausia jo nevartoti bent dvi savaites iki tyrimo dienos. Normalia norma organizme yra laikoma 30 - 50 ng/ml (kitaip dar matuojama nuo 75 nmol/l iki 125 nmol/l).  Jei organizme vitamino D kiekis yra žemesnis nei 20 ng/ml (mažiau nei  50 nmol/l) - tai laikoma sunkiu vitamino D trūkumu. Lengvas vitamino D trūkumas kai organizme vitamino D kiekis yra 20 – 30  ng/ml (50 – 75 nmol/l). Kai vitamino D organizme daugiau nei 50 ng/ml (125 nmol/l) - tai laikoma hipervitaminoze 

Vitaminas D dienos norma – Europos komisija rekomenduoja 5 µg dienos normą, tačiau rekomendacijos su laiku keičiasi, tad galima rasti informacijos, kad šiuo metu rekomenduotina 11 µg vitamino D dienos norma.  

Vitaminas D kūdikiams - kiek jo duoti? Tai dažnas mamų klausimas, kurios tikrai ne kartą girdėjo apie vitamino D trūkumą ir nori, kad jo vaikučiui netrūktų. Gydytojų rekomendacijoms kūdikiui profilaktiškai reikėtų duoti nuo 500 iki 1000 TV per parą. Tačiau vasarą kūdikiui vitamino D duoti nebūtina. Geriau pasimėgaukite saulės voniomis. Taip vaikutis natūraliai gaus reikiamą kiekį vitamino D. Dar vienas svarbus klausimas – nuo kada kūdikiams skiriamas vitaminas D? Įprastai sveikiems kūdikiams vitaminą D gydytojai rekomenduoja pradėti vartoti nuo 4 savaičių, tačiau jei vaikutis gimė per anksti vitaminą D gali paskirti ir anksčiau. Kiekvienu atveju skiriama atsižvelgiant į vaikutį, jo svorį, vystymąsi. Todėl visuomet pasitarkite su gydytojais.  

KUR YRA VITAMINO D? 

Daugiausiai vitamino D mes gauname iš ultravioletinių saulės spindulių. Tam, kad gautumėte pakankamai vitamino D užtenka saulėje pabūti iki pusvalandžio. Per tą laiką Jūsų organizmas gaus tokį saulės spindulių kiekį, kuris prilygs su papildais gautus 10 000 – 25 000 TV vitamino D. Apsauginiai kremai su SPF apsauga sumažina vitamino D pasisavinimą iš saulės mažiausiai 50 %. Kiek pasigamins vitamino D priklauso ir nuo žmogaus amžiaus. Jaunesniems jis pasigamina daug greičiau.  

Su saule gauti pakankamą vitamino D kiekį galima per kelias dienas. Tačiau vitaminas D turi tokią savybę - ilgai neužsilaiko organizme. Tad jau po poros savaičių jo atsargas vėl reikėtų papildyti.  

VITAMINAS D MAISTO PRODUKTUOSE 

Su maistu mes gauname vos 10 – 15 % reikalingos vitamino D paros normos. Kad ir kaip norėtųsi, tačiau vitamino D maisto produktuose randama retai. Tik keletas produktų jo turi tiek, kad organizmas bent dalį galėtų pasisavinti. Daugiausiai vitamino D randama riebioje žuvyje - lašiša, silkė, skumbrė, tunas, sardinės. Taip pat vitamino D yra ir kiaušinio trynyje, svieste, sūryje. Labai daug vitamino D randama menkių kepenyse. Iš šių produktų gaunamas vitaminas D3. Vitaminas D2 randamas augalinės kilmės produktuose  - alyvuogių ar saulėgrąžų aliejuje, grybuose, avižose, tamsiai žalios spalvos daržovėse. Vitaminas D organizme kaupiasi negausiai, todėl jo atsargos gana greitai baigiasi. Deja, tačiau su maistu gauti pakankamai šio vitamino neįmanoma. Reikėtų suvalgyti milžiniškus kiekius išvardintų maisto produktų, kad priartėti prie reikiamos paros normos.  

 

VITAMINAS D IŠ MAISTO PAPILDŲ  

Esant vitamino D trūkumui dažniausiai paskiriami maisto papildai. Ypatingai rekomenduojama papildus vartoti šaltuoju metų laiku, prasidėjus rudeniui ir visą žiemą. Tačiau nerekomenduojama patiems imtis savigydos. Vitaminą D vartoti reikia tiksliai pagal gydytojo ar vaistininko nurodymus. Taip būsite garantuoti, kad neperdozuosite šio vitamino. Kiekvienas preparatas naudingas tik tuomet, kai organizmui jo tikrai reikia ir jis vartojamas tiksliai, kaip nurodyta. Kalbant apie maisto papildus, vitaminas D būna ampulėse, kapsulėse, lašeliais, kramtomose tabletėse, yra net ir purškalas. Tereikia išsirinkti Jums priimtiniausią variantą. 

Tačiau kai kurie specialistai mano, kad papildai daug mažiau efektyvūs nei natūraliai pasisavinamas vitaminas D. Tačiau bet kokiu atveju vitamino D papildai padės stabilizuoti šio vitamino trūkumą organizme ir tai daug geriau, nei visai nevartoti. Be to, kiekvieno žmogaus organizmas yra skirtingas ir skirtingai įsisavina vitaminus. Tačiau labai svarbu paminėti ir kitą faktą, dėl kurio organizmas prasčiau įsisavina vitaminą D. Kartu turėtumėte vartoti ir vitaminą K2. Yra atlikti ne vieni moksliniai tyrimai, kurių metų išsiaiškinta, kad vitaminas D3 veikdamas kartu su vitaminu K2 apsaugo arterijas nuo kalcifikacijos. K2 padeda kalcį nukreipti būtent į kaulus, o ne arterijas. Priešingu atveju kalcis gali kauptis arterijose ir taip jos užkalkėja. Dėl to padidėja širdies smūgio galimybė. Dėl to rekomenduojama vartoti abu šiuos vitaminus kartu.  

Grįžtant prie vitamino D papildų vartojimo reikia paminėti, kad galite išgirsti ir apie dideles vienkartines jo dozes. Tačiau labiau rekomenduotinas yra kasdieninis vitamino D vartojimas. Didelės dozės skiriamos tik ypatingais atvejais, be to, esant tam tikrų organų sutrikimams net ir gavus didelę vitamino D dozę organizmas gali jo nepasisavinti. Mažiems vaikams bei kūdikiams vienkartinės didelės vitamino D dozės yra nerekomenduojamos.  

Vitaminas D - kaina 

Vitamino D kaina nėra labai didelė. Lašiukų kainos diapazonas pakankamai platus. Už vienos firmos vitamino D lašiukus galite sumokėti tik 3 Eur, o kitos net ir 17 Eur.. Perkant kapsules, jų kaina gali siekti apie 10 Eur. Svarbu atkreipti kiek TV turi dozėje vienas ar kitas papildas. 

SOLIARIUMAI IR VITAMINAS D 

Turbūt daugeliui aktualus klausimas - ar lankantis soliariume įmanoma gauti reikalingų UV spindulių, kurie paskatins organizme vitamino D gamybą? Viskas priklauso nuo soliariumo lempų ir kokius UV spindulius jis skleidžia. Tam, kad gamintųsi vitaminas D soliariumas turėtų skleisti UVB spindulius. Jei soliariumo lempos skleidžia UVA spindulius, vitamino D atsargų papildyti tikrai nesitikėkite.  

Tačiau soliariumų studijos vis labiau atsižvelgia ne tik į įdegio skatinimą, bet ir į saugumą bei tinkamų UV lempų parinkimą. Tad tikrai daug kur rasite soliariumą, kuriame lempos skleidžia UVB spindulius. Beje, apie tai, kad soliariume gaunami UV spinduliai padeda paskatinti vitamino D gamybą kalba Švedijos bei Kanados mokslininkai. Jie atliko ne vieną tyrimą ir įrodė, kad deginimasis soliariume skatina ir vitamino D gamybą. Žinoma, reikėtų nepamiršti, kad per dažnai šiuo malonumu lepintis taip pat nerekomenduojama. Viskas reikalingas saikas.

 

Pabaigai norėtume Jus paskatinti pasidaryti vitamino D tyrimą jaučiant bet kokius simptomus, kad Jums gali trūkti vitamino D. Jei vitamino D norma bus normali, galėsite tiesiog pasidžiaugti, kad esate vienas iš tų laimingųjų, kuriems nėra trūkumo ar pertekliaus. Na, o radę progą lėkite pasišildyti saulėje be jokios apsaugos.  

 
 

Atgal

APIE PASIUTUS LAPĖ RAŠO: